Punk oli, ja on, kaikkialla

Pieni valikoima Punkmuseon julisteista, jotka kertovat mitä, missä ja milloin tapahtui.

Tässä olen täysin amatöörinä arkistoinut (eli siis digitoinut sekä syöttänyt Punkmuseon arkistointijärjestelmään) välillä kertynyttä esineistöä. Valokuvia, kirjeitä, lehtiä ja zinejä, lehtileikkeitä, niittirannekkeita, julisteita, flyereitä, äänitteitä, ties mitä.

Samalla on ollut hauska tehdä yksi huomio: 1980-luvulla sitä oli itse sitä mieltä, ettei Suomessa tapahdu mitään, ei ole keikkoja, ei yksinkertaisesti mitään. Mutta nyt materiaalia arkistoidessa, vaikka onkin vain pieni pintaraapaisu sisällön määrään, on huomannut, että tämä ei ollut totta. Joka puolella Suomea tapahtui, järjestettiin keikkoja ja tapahtumia. Vaasasta Puolangalle, Turusta Iisalmeen, Kotkasta Lietoon, ja ties missä. Kaikkialla Suomessa kyti pieniä punkpesäkkeitä, mutta tieto niistä ei kulkenut, ja jos kulki, niin jälkikäteen. Ei ollut internetttiä, ei somea.

Tässä vain odotus kasvaa, ajatellen sitä hetkeä kun arkistossa on riittävästi tavaraa ja se voidaan avata. Mitä kaikkea se kertookaan, ihmisistä, tapahtumista, bändeistä, omista jutuista.

Aineistoa kertyy jatkuvasti, nyt on jo pienille kiitoksille aika. Kiitoksia Harri, Päivi, Tony (tack!), Annika, Risto, Anu, Ami, Jukka, Sami, Panda ja Räyskä. Sekä ne, joiden aineistot vielä odottavat arkistoinnin alkamista, tai joiden lähetyksiä vielä odotamme.

Omat muistot, äänitteet, asiat ja esineet ovat tärkeitä. Pidä niistä kiinni! Mutta jos haluat laittaa ne ”tuottamaan” hyvää, ota yhteyttä osoitteeseen punk@punkmuseo.fi ja katsotaan miten toimitaan, jotta saadaan myös sinun arvokkaat punkaarteesi talteen.

Mikäli kiinnostaa osallistua toimintaan, tai vain seurata aitiopaikalta Punkmuseon toimintaa, niin liity jäseneksi: https://www.punkmuseo.fi/jaseneksi/ Tai älä, ellei siltä tunnu. Jäsenyys tai tavaralahjoitukset, niin paljon kuin niitä arvostammekin, eivät ole ehtoja toimintaan osallistumiselle tai tuloksista nauttimisille. Punkmuseo on kaikille punkista kiinnostuneille!

Kipi/Punkmuseo

2 ajatusta aiheesta “Punk oli, ja on, kaikkialla”

1. Tervehrys täältä isoostakyrööstä!
    Mä tein mun poikakaverin kanssa Illuusio-nimistä omakustanne lehteä 2 numeroa… Mahtaako teillä olla nämä kappaleet?
    Jos ei ole, voisin lahjoittaa nämä, jahka löydän ne ensin 😉

1. Punkmuseo

Moi,
      Tervehdys takaisin täältä neonvalojen loisteesta 🙂
      Noita lehtiä ei ole eli mieluusti otetaan vastaan. Kunhan löydät, niin laita viestiä punk@punkmuseo.fi niin katsotaan mihin osoitteeseen voisit lähettää.
      Pruukataan ottaa vastaan muitakin romppeita 🙂 t. Kipi/Punkmuseo