www.ramopunk.com

Himanes

Himanes etusivu

13.12.06

Himanes studiossa

Himanes kävi syyskuussa ja lokakuussa 2006 Savonlinnassa Sundi Coop studiossa purkittamassa tammikuussa 2007  julkaistavaa "Seitsemäs aalto" -levyä. Aki Himanen, Riku Himanen, Saku Himane ja Perttu Sutinen-Himane kertovat, mitä studiossa tuli puuhasteltua...

-M!ka-

 

"C`mon babe, tuu pogoo mun kaa!"

Perjantai 1.9. 

1. Studiopäivä Savonlinnassa Sundi Coopissa

Aamulla tavattiin Himanesin olohuoneessa, eli Haukivuoren sahan treeniksellä. Roudattiin kamat autoon ja lähdettiin Savolinnaa kohti, Juvan ABC:n kautta, tietenkin. Heti, kun studiolle päästiin, alkoi rumpujen ja vahvistimien asennus studiokuntoon. Kun tavarat saatiin laitettua kondikseen ja soundit oli tsekattu, päästiin vetää pohjia sisään. Pohjat soitettiin livenä eli rummut, basso ja komppikitarat samaan aikaan. Käytin Aria Pro II bassoa ja DI-boksiksi valittiin (uli-uli-)Behringer BDI-21. Kitara-osastoon kuului mm. Fender Stratocaster (kiitti Makelle lainasta), Aden Johnny Hallyday-Telecaster, Rikun Tokai Telecaster ja Gibson Les Paul Studio. Saatiin noin puolet pohjista soitettua. Reissu alkoi lupaavasti, näähän menee! Noin 18.00 alettiin valmistautua lähtemään Mikkeliin, King Creoleen, keikalle Anatomian ja Häiriköiden kanssa. Soitettiin kaikki tulevan levyn biisit läpi, eli treenattiin samalla seuraavan päivän sessioita varten… Tuli siinä muutama vanhempikin veisu encorena. Keikka meni hyvin ja bileet alkoivat.

Perttu

 

Lauantai 2.9. 

2. Studiopäivä - "Lisää pohjia... ehtiikö illalla käymään ravintolassa?

"Vi**u mikä darra" – Ei kai nyt, mutta aika myöhään meni, ennen kuin oltiin Savonlinnassa. Kymmeneen kuitenkin mentiin studiolle juomaan Valtosen aamukahvit. Sikari paloi. Homma saatiin taas jossain vaiheessa käyntiin ja pohjat tuli soitettua sisään melko helposti. Sitä kun treenaa hyvin ennen studioon menoa, niin ei tartte ihmetellä. Ade (Aki) oli liekeissä, varma mies kun on. Pohjat saatiin vedettyä purkkiin, ja jätkät katteli miten edetään. Kamat jätettiin kuitenkin vielä kasaan, koska huomenna oli tarkoitus vetäistä vielä ässä hihasta ja laittaa ylläribiisi levylle messiin.

Studiopäivän jälkeen käytiin kaupan ja kämpän kautta kiinalaisessa ravintolassa syömässä (samainen kiinalainen sai paljon julkisuutta melkein heti käyntimme jälkeen). Siitä ukot jatkoivat matkaansa Sillansuuhun, tuonne pintahiivaoluen luvattuun paikkaan. Asiantuntijaryhmämme maisteli oluita tiukan kriittisesti. Siitä joukkueemme jatkoi matkaa kämpälle "Häppärin" kautta. Kämpällä treenattiin uusi biisi, Surffaan Radioaalloilla. Oltiin puhuttu jo aiemmin, että yritetään tehä yks biisi studiolla, kuten Hurriganes aikoinaan Get On:in.  Porukassa ei jaksa keskittyä sanotuksiin, hienoihin sovituksiin, vaan meininkiin! Riku oli loihtinut mantranomaisen fraasin tuttava Vesan sanotuksen pohjalta. Kappale valmistui muutamassa pätkässä illan aikana. Sittemmin 2/4 Himanesia kävivät katsastamassa Savonlinnan yöelämää. Onneksi ilta oli lyhyt ja kaikki kävivät aikaisin nukkumaan. (niinköhän se meni?)

Perttu

Viikko Valtosen ”viihtyisässä” artistihotellissa…

Sunnuntai 3.9. 

3. Studiopäivä - "Rokkia! Niin kuin aina sunnuntaiaamuisin..."

”Taas herättiin virkeänä uuteen aamuun.” Kymmenen aikaan oli kuitenkin joka jätkä studiossa. Kahvit huiviin ja edellisiltana sävelletyn laulun kimppuun. Surffaan -biisin pohjat saatiin pikaisesti äänitettyä ja biisit olivat pientä hiomista lukuun ottamatta valmiit. Rummut ja bassokamat laitettiin kasaan, jotta kitarasankareille jäisi enemmän tilaa heilua rytmikkään musiikin tahdissa. Allekirjoittanut joi vielä kahvit, hyppäsi bassokamojen kanssa autoon ja paahtoi Helsinkiin. Pojat jäivät soittamaan ja laulamaan.

Perttu

Iltapäivällä olikin vuorossa lauluosuudet. Jossain laulujen välissä otettiin jotain kitaraosuuksiakin, riffejä ja olemattomia haamusooloja. Aki taisi aloittaa laulut, kun sillä niitä eniten oli. Heti kun sen ääni rupes lähtemään tai ote muuten herpaantumaan, niin minä jatkoin omilla lauluilla. Näin jatkettiin vuorotellen muutama kappale, kunnes päivä olikin pulkassa.

Riku

 

On kesä, on loma –nuotteina torvensoittajille, turha kysyä meiltä mitä siinä lukee…

Maanantai 4.9. 

4. Studiopäivä - "Lauluja ja torvia..."

Aamulla jatkettiin lauluja, mikä oli aika iso osa äänityksiä. Laulaminen olikin välillä tiukka paikka, kun ei tiennyt milloin oltiin siinä pisteessä, ettei parempaan sillä hetkellä pysty! Tuli tunne että tää biisi on tähän asti vaan ”lauleltu”, mutta voiskohan se ollakin jotain muuta? Onko tää laulu liian rento, kuuluuko tuossa toisessa jo yliyrittäminen, onko nyt sopivaa asennetta? Lähteeks jo ääni? Nyt menee vähän nuotin vierestä! Ja mikäs nyt mättää?? …Bai tö vei, yleensähän laulu meni helposti sisään, just niinku oli kuviteltu tai sitten paremmin kun oli osattu ennustaa.

Kitaroita soitettiin lisää lähinnä laulujen jälkeen, siis niitä komppien lisäksi tulevia lead-guitareita, sooloja, riffejä, iskuja yms. Lähin siitä ajatuksesta jo pohjia soittaessa, että soitan kovalla voluumilla, niin että putkivahvistimen paras soundi tulisi esiin. Ainakin Fender Hot Rod Deluxe –combosta lähtee parhaat soundit kun puhdasta kanavaa avaa niin paljon, että se yliohjautuu särölle. Luulisin että soundi paranee myös Marshallissa (toinen vahvistin, mikä oli mun käytössä), jos soittaa kovempaa, vaikka siinä onkin kaks volumea sitä varten ettei välttämättä kovaa tartte luukuttaa.

Kuitenki, tästä syystä (kovasta äänestä johtuen) jouduin viemään vahvistimen keittiöön, ettei tule äänivuotoja muihin mikrofoneihin varsinaisessa soittohuoneessa.

Akilla oli käytössään oma  vahvistin, Peavey Classic 60W.

Biiseihin yritin ruuvata vähän erilaisia soundeja ja särönvoimakkuutta biisin luonteesta riippuen. Surffaan radioaalloilla –kappaleeseen sain hyvällä tuurilla hienon surfsoundin. Olin lainannu delay/echo –efektiä, lisäks käytössä oli mun uusi huuto.net –sijoitukseni, tuo em. Fender-vahvistin, jossa on jousikaiku. Ne laitettiin tietenkin täysille ja Sutinen oli tuonut Bad Machinen Makelta  lainaan Straton, jossa on vibrakampi. Nämä ”sattumat” yhteenlaskettuna nopeesti keksittyihin melodioihin antoivat hienon lopputuloksen. Sattumaa pitää olla mukana, eihän tämä liian vakavaa saa olla! Varsinkin tuo kyseinen biisi tehtiin ilman paineita ja kaikki ideat otettiin avosylin vastaan. 

Biisin sanoista sen verran, että soitettiin Sutiselle, että klo 15 mennessä jokainen keksii  sen kertosäkeeseen sanat, katotaan mitä niistä laitetaan/yhdistellään, joka tapauksessa kohta ois laulu äänitettävä, oli sanoja tai ei. Niinhän siinä sitten kävi että basistimme soitti niinku oli sovittu (kun on aina niin tarkka ja säntillinen), mutta muut ei ollu ehtiny/jaksanu studiolla vielä keksiä yhtään mitään. Hyvä sopimus! Onneks ne Sikari-Sutisen sanat olikin jees, joten ne lyötiin lukkoon pienen porukka-sensuurin läpi käytyään.

Iltapäivällä tulikin Himanesille yllättäviä vieraita; ”Totisia torvensoittajia” Mikkelin musiikkiopistolta Viljon kyydissä! Saku oli ideoinu muutamaan biisiin saxofonia, ja trumpetteja. Sen työpaikalta tuttu torvisoiton opettaja sovitti ja kirjoitti suuntaa-antavat nuotit niihin.

Oli aika extreme-fiilis kun katselin soittajia ringissä mikrofonien edessä. Valtonen otti vahvasti ohjat käsiin ja äänitykset saattoivat alkaa. Näin samalla oudon kummajaisen; kirjoitetut nuotit kappaleeseen On kesä, on loma ja torviryhmä soittamassa sitä! (kappaleen olin tehnyt noin vuonna 1993).

Taitavia nuoria soittajia vierailevat tähdet olikin, erityisesti tykkään Kaupunki on hiljaa –biisin fonisoolosta.

Rehtoreilla taisi olla muuten samoja soittimia mukana levyllään, mikä on täysi sattuma. Huomasin tuon studion jälkeen, kun Rehtoreitten levy ilmestyi. Luetaanko me toisten ajatuksia Helsingin herrat? Kuitenkin kyseessä piti olla aika harvinaisia soittimia näihin piireihin.

Riku

Tumppi Varonen.

Tiistai 5.9. 

5. Studiopäivä - "Jälleen lähtee laulu soimaan..."

Tallennettiin lauluosuuksia oikein urakalla, kuten muinakin päivinä. klo 10 aloiteltiin, lähti ääntä tahi ei. Aki ja Riku hoitelivat jäljellä olleet leadit ja minä vastasin pääosin stemmoista. Päätettiin etukäteen, ettei käytetä mitään autotunea/virityshässäköitä, ellei oo ihan pakko. Tässä onnistuttiinkin melkein täydellisesti, ainoastaan pari pientä hiplahommaa jäi miksausvaiheeseen.

Meidän lauluosuuksien jälkeen oli jälleen luvassa vierailevia tähtiä (osa II). Varosen Tumppi saapui studiolle iltapäivällä. Edellisiltaisesta 50-vuotisjuhlakeikastaan Tavastialla mies oli toipunut sangen nopeasti. Ai niin, harjoitushan tekee mestarin! Muutamasta tarjoamastamme biisistä Tumppi oli valinnut mieleisekseen Kaupunki on hiljaa -teoksen. Noin 6 minuuttia miehen saapumisen jälkeen oli eka säkeistö jo purkissa, pieniä viilauksia sanoitusten ja rytmitysten kanssa ja biisi oli kuin toisen kerran uudestisyntynyt. Kyllä, aivan oikein, toisen kerran! Ensin biisi tehtiin about 1994, sit se pistettiin kuosiin aiemmin tänä vuonna ja nyt sit Maestro himself näytti miten lähtee laulu soimaan!

Saku

Studion rappusilla. Vas: Aki, Riku ja Tumpit.

Keskiviikko 6.9. 

6. Studiopäivä

Viimeisenä nauhoiteltiin kosketinosuudet, haitari ja percussiot. Pitkään oltiin ajateltu lisäsoittimia, varsinkin pianoa levylle. Työkaverini Tapio ”Fapio” Nykänen tarttui syöttiin heti, kun sitä hänelle tarjottiin. Mies ajeli Kangasniemeltä muutaman sata kilometriä, soittelemaan pianot, hammondit ja haitarin. Tapsa oli tehnyt sovitusehdotukset muutamaan biisin, jotka kuuntelin kerran läpi ennen studioreissua. Ja lähes noilla alkuperäisillä tehtiin itse nauhoituksetkin. Muun muassa studioreissulla kokonaan sävelletty Surffaan radioaalloilla sai viimeisen silauksen, sanoisinko voitelun juuri Fabion käsistä. Mies oli valmistautunut hakkaamaan pianot On kesä, on loma, Pogoomaan ja Kylä kuolee –biiseihin, soittamaan hammondit Pogoomaan ja Kesä-Vantaa:seen, surf-urun Surffaan radioaalloilla - ja haitari-osuuden Kylä kuolee –kappaleisiin. Rennosti, rokisti ja ammattitaidolla kaveri veti, oli mielenkiintosta seurata. Harvoin pääsee tekemään hommia tuon tason ammattilaisen kanssa. Edellisen kerran… eilen!

Saku

Punk-haitari? ( Saku ja Tapio).

7.9. 

7. Studiopäivä - Miksauksia

Tässä vaiheessa oli kaikkien biisien äänitykset saatu loppuun, joten oli miksauksien aika. Tarkoituksena alunperin oli miksata koko levy myöhemmin Valtosella ja keskittyä tänään vain muutaman biisin raakamiksauksiin. Näin saataisiin sopivaa näytettä tulevasta pitkäsoitosta ja jotain myös kotiin viemisiksi. Valitsimme neljä kappaletta miksattavaksi: Beibi sua odotan, Kaupunki on hiljaa, Pogoomaan ja Surffaan radioaalloilla.

Beibi sua odotan  on toimiva ramobiisi, myös toteutus studiossa saatiin hyvään kuosiin ja näin kappaleesta tuli yksi tulevan levyn parhaista biiseistä. Tyyliltään veto on suorempaa Himanes-osastoa.

Kaupunki on hiljaa onnistui myös hyvin, siihen tulee saksofoni muutamaan kohtaan. Pitkäsoiton ehdoton valttikortti! Saimme 90-luvun puolivälin Himanes-energian tarttumaan biisiin ja Valtosen studioilmapiiri teki loput.

Pogoomaan takkuili äänityksissä jonkun verran, mutta lopullinen otto biisistä tykittää hyvin. Kappaleeseen tuli pianoa ja urkua sekaan. Siinä on aitoa fiilistä alkuperäisen version hengessä. Toivottavasti julkaisulupa heltiää ja ajoissa!

Surffaan radioaalloilla syntyi studiossa sessioiden loppupäivinä Valtosen kämpällä akustista kitaraa rämpytellen. Ja siitähän tuli hyvä surfbiisi! Urut värittävät kappaletta hienosti.

Aki

 

Lisää miksausta lokakuussa

Torstai 26.10. 

8. Studiopäivä

Puolentoista kuukauden huilin jälkeen palattiin pajalle, miksauksien merkeissä. Paikalle ehti mä ja mun veli, levymoguli Jukka. Neljä teosta oli miksattu, 11 jäljellä, jopa enemmän, mikäli niitä ensimmäisiä pitäisi vielä käydä läpi. Heti tiedettiin, että kovalla tahdilla pitäisi hommia tehdä. Biisejä käytiin läpi about siinä järjestyksessä, mihin niitä oltiin siinä vaiheessa laittamassa levyllekin. Kuusi kappaletta miksattiin heti ensimmäisenä varsinaisena miksauspäivänä. Valtosen nopeus ja ammattitaito olivat hyvässä käytössä.

Saku

Perjantai 27.10. 

9. Studiopäivä

Aloitettiin päivä poikkeuksellisesti jo klo 9. Pannullinen kahvia ja eiku sorvin ääreen. Jäljellä olevien viiden biisin kimpussa hääräiltiin, ei pidetty mitään hirmu kiirettä, ku tiedettiin varmuudella, et vielä yksi kokonainen miksauspäivä on jäljellä. No, nää viimeiset biisit oli sen verran vähätöisiä, et tulipa lähes huomaatta miksattua ne kaikki. Seuraavaksi päiväksi oli tulossa eri heput, puhtaat korvat ja täysi päivä aikaa tehdä vielä mahdollisia muutoksia. Miksaus on äärimmäisen rankkaa hommaa, vaikka fyysisesti ei juuri mitään tarvitse tehdäkään. Siitä huolimatta, jos talous antaisi myötä, voisi tähän käyttää enemmänkin aikaa.

Saku

Lauantai 28.10. 

10. Studiopäivä

Tultiin studiolle meidän miksaajana toimineen Jarkon kanssa vapauttamaan Jukka ja Saku pois. Miksattiin vielä Kylä kuolee, Beibi sua odotan, Surffaan radioaalloilla ja Kesä Vantaa. Nyt olikin kaikki miksattu ainakin kertaalleen.

Saku ja Riku

Tiistai 31.10. 

11. Studiopäivä

Studiovelho T. Valtonen miksasi vielä uudestaan On kesä, on loma – biisin ja masteroi koko Seitsemäs aalto –nimen saaneen tekeleen. Nyt se on sit valmis painettavaksi ja satojen ja taas satojen ihmisten koteihin päivien piristykseksi.

Saku ja Riku