Ypö-Viis |
|
Share | Miikan kirje Piikki-magazinelle 1979Julkaistu 18.8.2012 Miika vastaili vuonna 1979 Piikki-Magazinen toimittajan kysymykseen "kerro jotain yhtyeestäsi"... Piikki-magazinen toimittaja muistelee:”Ypöt on vaikuttanut touhuihini enemmän kuin olen ajatellutkaan"Vanhojen
kirjeiden joukosta löysin Miikan pyynnöstä lähettämän kirjeen. Olin
ilmeisesti pyytänyt ”kertomaan jotain” Ypö-viidestä. Vuosi oli
1979, väsäsin silloin pienlehteä nimeltä Piikki-magazine, myöhemmin
Piikki, joka sai pari vuotta myöhemmin vähemmän terävän nimen
Veltto. Kävin
siihen aikaan vielä koulua, olin vasta 13 vuotta vanha ja en halunnut paljastaa
nuorta ikääni. Sen takia lähettelin kirjeitä levy-yhtiöille ja bändeille
ja yritin sillä tavalla hankkia materiaalia lehteeni. Haastattelutekniikassani
oli vähän hiomisen varaa, aikuisessa iässä olen kyllä tehnyt toimittajan työtä
monessa eri lehdessä, ja edelleen julkaissut omiakin lehtiä. ”Kerro
jotain yhtyeestäsi” on kyllä ihan hyvä kysymys. Varsinkin jos vastaus
kysymykseen on näinkin tyhjentävä… Noihin
aikoihin aloittelin soittelemaan omassa bändissäkin, hyvin paljon samaan
henkeen kuin Ypö-viis, jonka Mikkitelineestä on puolet minun on
mielestäni yksi hienoimmista biiseistä mitä Suomirokin historiassa on
nauhalle tarttunut. Ypö-viis näytti kaikille mallia, kuinka levyjä voi
nauhoittaa ja julkaista ihan itsekin, eikä äänitystekniikka ja kalliit kamat
ole niin tärkeitä, vaan energia on A ja O… Hilse-älpeen
kylkiäisenä julkaistussa pikku Pahkasika-lehdessä ”Usko tai
älä”-otsikon alla kirjoitettiin suomalaisesta punk-bändistä, jonka
sanoituksissa ei puhuta poliisista, armeijasta eikä vihaisista vanhemmista ja
”jonka jäsenet ovat siistejä poikia” tuli mieleeni heti Ypö-viis. Kun Eput
lauloivat pamputtavasta poliisista ja Pelle valitti työttömyydestä ja
vaikka mistä, lauloi Ypö-viis mikkitelineistä ja rintanapeista. Ypö-viis
teki virkistävää musiikkia, joka sai aina hyvälle päälle! En
nähnyt yhtyettä koskaan keikalla. Asuin itse Puolangalla, Kainuun korpien
keskellä, eikä Ypö-viis käsittääkseni milloinkaan keikkaillut edes siellä
päin. Siitä huolimatta luulen että Ypö-viis on vaikuttanut musisointiini ja
muihinkin touhuihini enemmän kuin olen ajatellutkaan. Yhtyeen
tee-se-itse-asenne ja esimerkki muille bändeille — ja moni kuolematon biisi
— on tehnyt Ypö-viidestä merkittävän tekijän Suomirokin historiassa. Yhtyeen
jäsenet olivat myös hyviä soittamaan ja laulamaan, vaikka Miika lauloikin
soittotaidon puutteesta ensisinkullaan. Punkbändiksihän Ypö-viis
luokiteltiin, olihan bändillä siihen tismalleen oikea asenne. Mutta kappaleet
olivat kyllä oikeastaan kuolematonta poppia, soitettuna nopeasti ja rujoilla
soundeilla. Moni niistä toimii vielä tänäkin päivänä. Näin
minusta. Jarmo
Haapamäki (1979
Piikki-magazine nimisen pienlehden toimittaja, Oikosulku-yhtyeen laulaja ja
kitaristi) 18.8.2012 |