Ypö-Viis |
|
Share | Miika Söderholm Ypö-Viiden keikalla Vaasassa 2012. Ypö-Viis ja uusi single vuosimallia 2013:Haastattelussa Miika Söderholm(Julkaistu 27.6.2013) Ypö-Viis rikkoi 33 kestäneen studiohiljaisuuden ja kävi toukokuussa äänittämässä pari biisiä, jotka julkaistaan singlenä elokuun lopussa. Sen verran harvinainen tapahtuma on kyseessä, että Miikalle piti esittää jokunen kysymys asiaan liittyen. Onko
julkaisijana Torpedo-tuotanto? Ette saman tien Karva-levyjä herättäneet
henkiin? -
On Torpedo. Ajattelin kyllä tuota Karva-levyjä, jos sitä käyttäisi
alamerkkinä, mutta sitten päädyin kuitenkin tuohon yksinkertaisuuden vuoksi.
Ei sillä olisi kuitenkaan ollut muuta kuin kuriositeettiarvoa asiaan
vihkiytyneille. Ehkä? Jonkinlaista kuriositeettiarvoa sillä varmaan olisi ollut. - Juu, mutta Torpedo elää ja
hengittää tässä ajassa! Formaattina
on ainoastaan 7” vinyyli. Tähän taisitte päätyä siksi että Ypöjen
muukin tuotanto on julkaistu vinyylillä, jos nyt myöhemmin tehdyt kokoelman
unohdetaan? -
Juu, aateltiin että vinyyli voisi olla siististi cool! Vaikka se on kyllä
kalliimpi teettää. Ehkä se tulee vähän myöhemmin verkosta ladattavaksi myös. Kannet
tulee tekemään Poikien rumpali Kaide, joka on kunnostautunut kansien teossa
aikaisemminkin. Onko kannesta visiota? Haetteko kansiin 70-80-lukujen taitteen
levynkansien tunnelmia? - On siitä visio ja lay-out. Etukansi tulee olemaan puoliksi musta, puoliksi valkoinen ja punainen Ypö-Viis -logo. Yksinkertainen ja tyylikäs. Takakanteen
tekstiä ja se Karjala-pullosta tyylitelty kyynärpäät yhdessä ja
kitarankaulat logo. Ne on muuten molemmat Mikon suunnittelemia. Milloin
bändi kävi studiossa? Ja varmaankin torpedo-tuotannon studiossa? -Juu,
omassa studiossa tehtiin 15. ja 16 toukokuuta, mä äänitin ja miksasin ja
masteroinnin teki Tuomo Valtonen. Mites,
haitteko biiseihin jotain “Ypö-Viis-soundia” tms? -Ypö-Viis
-soundi syntyy ihan itsestään jätkien soittotatsista johtuen. Muuten haettiin
kyllä ihan iskevän napakkaa rokkisoundia. Mistä
sellainen ypöily muodostuu? -
Suuri
osuus siinä on Rabben rumputyöskentely, joka on sellaista nopeaa ja svengaavaa
eikä yhtään junnaavaa. Jari on tuhti bassottelija ja kitaratyöskentely on
saman tyylistä kuin Pojillakin. Sattuneesta syystä... Myös Rabben, Jarin ja
mun taustalaulut antaa oman omaperäisen leimansa lopputulokseen. Ainoa tunnettu valokuva Ypöjen studiosessioista. Jari ja Rabbe. Mikä
innosti lähtemään studioon 33 vuoden levytystauon jälkeen? -
Emmä vaan tiedä. Jostakin se idea pälkähti päähän ja kun sitten
demovaiheen jälkeen tuumattiin, että tässähän on pari ihan kelpo kappaletta
niin mikäs siinä. Tuliko
studiosessiossa Ypö-Viiden kanssa jotain aikamatkafiiliksiä menneisyyteen,
jonnekin sinne yli kolmen vuosikymmenen päähän? -No ei oikeastaan, ollaanhan tässä muuten soiteltu vuosien varrella. Mutta se yllätti,
että vaikka niitä biisejä ei oltu soitettu yhtään kimpassa ennen studiota,
niin työskentely oli yllättävän ripeää ja motivoitunutta. Ideoita sinkoili
kaikilta ja tuli hyviä sovitusratkaisuja. Nää on päteviä ja musikaalisia
heppuja kaikki. Kenen
käsialaa nämä kaksi uutta biisiä ovat? -
Bipolaari lähti Mikon sanoituksesta ja mä tein siihen sävelen. Hyvää Meripäivää
on mun tekemä kokonaan. Joskus
olet Ypö-Viiden keikoilla ja muissa yhteyksissä Ypö-Viittä soittaessa
todennut, että “tämmöisiä biisejä ei enää tehdä”. Tehtiinkö nyt? -Bipolaari saattaa yllättää rajuudellaan. Bipolaari kertoo kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, niitähän meillä riittää. Hyvää Meripäivää muistuttaa enempi perinteistä Ypöä. Hyvää Meripäivää kertoo Kotkan meripäivistä sellaisina kuin mä ne muistan olleen joskus kauan sitten. Tietenkin pilke silmäkulmassa.
Molemmat ovat nopeita ja meneviä ralleja. Onko
Ypöillä enemmänkin biisejä pöytälaatikossa? -Ei
tietääkseni. Tuossa
edellisessä kysymyksessä tietenkin taka-ajatuksena, että onko tulevaisuudessa
toiveita, että Ypöiltä tulisi lisääkin uutta tuotantoa julkaisuun? -
Sellaisia suunnitelmia ei ole, ainakaan vielä. Mutta ilmeisesti ei koskaan
kannata sanoa ei koskaan. Tää sinkkukin tuli yllätyksenä. Mä muuten arvasin
tuon kysymyksen. No
eihän sitä voinut olla kysymättä! |
|