www.ramopunk.com

Ramopunk-uutisia   Ramopunk-linkkejä  Vieraskirja

Ypö-Viis -etusivu

Ypö-Viis

 Harri Mannonen, Vihreä lanka 41/04, 8.10.2004

Karhulan poikia ei unohdeta

Artikkeli julkaistu Vihreän langan ja Harri Mannosen luvalla. Kiitokset siitä molemmille. 

Tässä julkaistavassa artikkelissa on joitakin pieniä eroja Vihreä lanka-lehdessä julkaistun artikkelin kanssa. Tämä johtuu siitä, että jutun kirjoittanut Harri Mannonen on korjannut lehdessä editointivaiheessa alkuperäiseen tekstiin mukaan tulleita asia-, kielioppi- ja sävyvirheitä.

-M!ka-

 

Tasan 25 vuotta sitten Ypö-Viis teki kotkalaisessa diskossa suomalaisen punkrockin historiaa.

Tämän viikon tiistaina tuli kuluneeksi neljännesvuosisata suomalaisen punkrockin yhdestä merkkipäivästä. Viides lokakuuta vuonna 1979 kotkalainen punkbändi Ypö-Viis teki keikan paikallisessa diskossa. Keikka äänitettiin ja kuulauden kuluttua julkaistiin lp-levy Karhulan poikii live.

Se on yksi kotimaisen punkhistorian hauskimmista ja tarttuvimmista albumeista. Pari vuotta live-levyn jälkeen Karhulan pojat hajosivat eri teille. Nykyisin kukaan bändin jäsenistä ei ole ammattimuusikko.

 

Punkia vai Gentle Giantia?

Ypö-Viis perustettiin Karhulassa kesällä 1977 – saman vuoden alussa Karhulan kauppalasta oli tullut osa Kotkan kaupunkia. Bändin perustivat 17-kesäiset Miika Söderholm ja Mikko Holmström. ”Muutamaa vuotta aiemmin olimme tutustuneet Miikan kanssa Karhulan ilmailukerhon lennokkikerhossa. Siitä oli mukava jatkaa soittamista ja soitinten rakentamista”, Holmström kertoo.

Rumpaliksi tuli Rabbe Johansson, joka oli opetellut rummuttelemaan omalla tahollaan. Soittelin yhden kaverin kanssa. Mikko ja Miika tulivat kyselemään, haluaisinko soittaa vähän erilaista musiikkia, hän muistelee.

Alun perin viisijäseninen Ypö-Viis ei ensin soittanut punkrockia, vaan ohjelmistossa oli covereita esimerkiksi Beatlesin ja Santanan biiseistä. Miika sai punkkikipinän Ypöistä ensimmäisenä. hän muistelee käyntiä kotkalaiseeen musiikkiliikkeeseen: ”Mikko osti Gentle Giantin levyn ja minä ostin Sex Pistolsin lp:n Never Mind the Bollocks. Kotimatkalla Mikko haukkui minua, että miksi sinä tuollaista paskaa ostit.”

Vähitellen Holmström pääsi punkin makuun ja rumpali Johanssonkin otti punkin heti omakseen. ”Tykkään edelleen soittaa energistä ja nopeaa musiikkia”, hän sanoo.

 

Tervetuloa bändiin, basisti

Kaksi bändin jäsentä ei halunnut soittaa punkia. Trioksi kutistuneena Ypö-Viis äänitti kesällä 1978 biisejä treenikämpällään koulun kellarissa. Syntyi idea julkaista oma punklevy. ”Se osoittautui yllättävän helpoksi. Lähetettiin nauhat Finnvoxiin ja odotettiin, että levyt tulevat postitse”, Holmström kertoo. Loppuvuodesta 1978 julkaistu single Energia on A ja O / Kotka palaa oli Suomen ensimmäinen punk-omakustanne.

Holmström ja Söderholm halusivat kuitenkin hoitaa asiat vielä "oikeammin". Niinpä kaksikko perusti levy-yhtiön, joka sai nimekseen Karva-levyt. Se julkaisi Ypö-Viiden toisen singlen Mari pogoaa / Mikkitelineestä on puolet minun.

Singlen julkaisubileisiin Holmström pyysi soittamaan duon, jossa oli mukana koulukaveri Jari Räsänen. Söderholm, joka kävi ruotsinkielistä koulua, ei tuntenut Räsästä. Söderholm kysyi, mikä mies on Räsänen. ”Kun kerroin, että olen soittanut bassoa, Miika sanoi, että tervetuloa bändiin”, Räsänen muistelee.

 

Joku sammutti vahvistimen

Muutaman singlen jälkeen Ypö-Viis halusi tehdä kokonaisen lp:n. koska studioaika oli kallista, päädyttiin julkaisemaan livealbumi. Se äänitettiin 5.10.1979 Karhulassa Afrodite-diskossa. ”Keikka oli perjantaina. Tiistaina päätimme, että keikan voisi äänittää”, Söderholm kertoo.

Äänittäjän hankkiminen jäi Holmströmin huoleksi. hän soitti keikkapäivän aamuna Erno Lindahlille, 1960-luvun suositun Ernos-yhtyeen laulaja-kitaristille ja pyysi tätä äänittämään keikan. ”Erno kysyi, milloin keikka on. Minä sanoin, että tänä iltana Kotkassa. Erno sanoi, että onko tämä jotakin pilaa”, Holmström muistelee. ”Mutta hän ilmestyi sovittuna aikana sovittuun paikkaan kaksiraitanauhurinsa kanssa.”

Äänityksen ja musisoinnin tekninen taso kärsi tungoksesta ja diskon pienuudesta. Esiintymislavaa ei ollut, joten pojat soittivat lattiatasolla, faniensa ja kavereidensa seassa. ”Levyllä on paljon kohtia, joissa bassolla soitetaan väärin. Porukka paineli kieliä mistä sattui”, Räsänen kertoo. ”Mutta ei soitossa mitään häpeämistä ole. Bändi oli kovassa iskussa. Eihän nykyään kukaan rumpali soita neljäneljää yhtä nopeasti kuin Rabbe silloin.”

Karhulan poikii live on todellinen livealbumi. Twist and Shout joudutaan aloittamaan uudelleen. Samassa biisissä Holmströmin kitara vaikenee, kun joku vääntää äänen pois kitaravahvistimesta. Välillä bändi ihmettelee ääneen, mikä biisi soitetaan seuraavaksi. Yleisön mölinä ja huutelu erottuu selvästi.

Karhulan poikii live ei sisällä koko Afrodite-diskon keikkaa, mutta Miika Söderholmilla on alkuperäinen nauha tallessa. ”Sen voisi julkaista cd:nä”, hän keksii.

 

Bändi levisi ympäriltä

Heti livelevyn jälkeen Ypö-Viis levytti Poko Rekordsille albumin Halpaa lystiä. Vielä vuonna 1981 julkaistiin single, mutta sitten bändi hajosi.

Jari Räsäsen mukaan eväät oli siinä vaiheessa syöty. ”Meidän olisi pitänyt tehdä valtavasti kehitystyötä, jotta bändi olisi kantanut taloudellisesti”, hän sanoo. Nykyisin Räsänen on lastentarhanopettajana Kotkassa. hänellä on vaimo, kaksi lasta ja bändi nimeltä 100m aidat.

Rabbe Johansson sanoo, että Ypö-Viis hyytyi pikkuhiljaa, kun joku lähti opiskelemaan ja joku armeijaan. homma meni hankalaksi. Pantiin pillit pussiin.”

 

Poliisi, insinööri ja rakennusmestari

Johanssonista tuli poliisi, sivutoimenaan hän soittaa edelleen rumpuja Freelance-tanssiyhtyeessä. Johansson asuu Karhulassa, on toista kertaa naimisissa ja hänellä on kaksi lasta.

Mikko selittää Ypö-Viiden hajoamisen vauhtisokeudella. ”Nykyisin sitä sanottaisiin burn-outiksi. Olisi pitänyt ottaa aikalisä”, hän sanoo. ”Siinä oli koko nuoruus pelissä. Parin vuoden ajan oli ihan älytön yhteismeininki.” Sittemmin hän on opiskellut diplomi-insinööriksi ja työskentelee tietotekniikka-alalla Tampereella. Holmström soitti pitkään Pojat-yhtyeessä, mutta erosi bändistä pari vuotta sitten.

Miika Söderholm yllättyi Ypö-Viiden hajoamisesta. "Bändi levisi ympäriltä. Minä olisin voinut jatkaa vaikka kuinka kauan", hän sanoo. Hän asuu Orivedellä vaimon ja kolmen lapsen kanssa. Hän työskentelee rakennusmestarina tamperelaisessa rakennusliikkeessä ja soittaa Pojissa.

 

Kävijälaskuri