Oranssin pienlehtiarkisto siirtyy Punkmuseon vastuulle

Vuoden arkistoteko -palkinnolla palkittujen Juuso Paason ja Juho Hännisen ideoima sekä Oranssin ja Musiikkiarkiston avulla toteuttama Pienlehtiarkisto siirtyy Punkmuseon hoiviin. Oranssi on ylläpitänyt yli kahdeksansadan pienlehden (zinen) arkistoa ja tarjonnut näin asiasta kiinnostuneille mahdollisuuden sukeltaa suomalaiseen zinekulttuuriin. Syyskuun aikana arkisto siirretään Punkmuseon hoitoon sekä ylläpitoon.

Oranssin pienlehtiarkiston ylläpidon lisäksi Punkmuseo tulee integroimaan pienlehtiarkiston tiedot ja zinet osaksi lokakuussa yleisölle aukeavaa Punkmuseon arkistoa. Näin nykyinen lehtipläjäys voidaan kytkeä muihin aikakauden asioihin ja tapahtumiin hakujen ja hakusanojen avulla. Punkmuseolla on myös tarkoitus lähteä laajentamaan pienlehtiarkiston tarjontaa, tavoitteenaan saada lopulta kaikki pienlehdet digitaaliseen muotoon sekä suuren yleisön käyttöön. Punkmuseolla on tarkoitus jatkaa ja laajentaa yhteistyötä Musiikkiarkiston kanssa.

Lisätietoja:

Punkmuseo, Timo Kiippa (punk@punkmuseo.fi)

Oranssi, Emma Vuorio (toiminnanjohtaja@oranssi.net)

Suomen Punkmuseon kannatusyhdistys ry:n, tuttavallisemmin Punkmuseon, tarkoituksena on vaalia, tallentaa sekä tuoda esille suomalaista punkkulttuuria, kaikissa erilaisissa muodoissa tai erilaisin tavoin. Tulemme avaamaan digitaalisen arkiston yleisölle lokakuussa 2022 ja sen jälkeen keskitymme varsinaisen Punkmuseon tilojen etsintään sekä museotoiminnan käynnistämiseen. Tässä välillä järjestämme arkistoon pohjautuvia näyttelyitä (kuten Punk Up https://www.punkmuseo.fi/nayttelyt/punk-up-nayttely/), pyöritämme radio-ohjelmia, järjestämme keikkoja sekä julkaisemme historiaa erilaisissa muodoissa. https://punkmuseo.fi

Oranssi ry perustettiin vuonna 1990 ja sen toiminta kehittyi 90-luvun aikana talonvaltausliikkestä kansalaisjärjestöksi. Järjestön toiminnan tarkoituksena on tukea nuorten kulttuuri- ja kansalaistoimintaa sekä ylläpitää nuorisoasuntoja. Oranssi on areena, joka antaa tiloja käyttöön vapaiden nuorten ryhmien omaehtoista kulttuuri- ja kansalaistoimintaa varten. Tee-se-itse -kulttuuri on aina ollut Oranssilla toiminnan keskiössä. Oranssilla arkipäivää ovat työpajat, keikat, teatteriesitykset, sirkustreenit, kurssit ja monet muut tapahtumat. Kaikki Oranssin tiloissa tapahtuva toiminta on pääosin ikärajatonta, aina päihteetöntä sekä uskonnollisesti ja puoluepoliittisesti sitoutumatonta. (https://oranssi.net/)

Musiikkiarkisto (musiikkiarkisto.fi) tallentaa suomalaiseen musiikkiin liittyviä aineistoja ja tietoa. Musiikkiarkistossa on aineistoja lähes 1200 hyllymetriä, ja ne kattavat merkittävän osan suomalaista musiikki- ja kulttuuriperintöä.  Kokoelmien runkona ovat musiikkialan toimijoilta sekä musiikin tutkijoilta ja harrastajilta saadut aineistot kuten äänitteet, videot, valokuvat, haastattelut, nuotit, käsikirjoitukset, musiikkilehdet, kirjallisuus, sopimukset ja kirjeenvaihto. Joukossa on runsaasti julkaisematonta, ainutkertaista aineistoa. Musiikkiarkiston aineistot ovat asiakkaiden käytettävissä arkiston toimitiloissa Sörnäisten rantatiellä. Musiikkiarkistolla on myös avointa julkaisutoimintaa (musiikkiarkisto.fi/oa).