Pienen suuren yhdistyksen pieni suuri näyttely

Tee se itse -näyttely ylhäältä kuvattuna. Kuvassa ei näy (kuvan alareunan puolella ollut) Keikat-seinä. Kuvassa näkyvät seinät ovat nimiltään vasemmalta oikealle Henkilökohtaista, Tee se itse ja Minä. Näyttelyyn voi yhä tutustua sivujemme Näyttelyt-linkin kautta.

Purimme eilen Sellon kirjaston Anna-galleriassa pidetyn Tee se itse -näyttelyn. Purkamisen yhteydessä tuli juteltua yhden kirjastotädin kanssa (HUOM! Kirjastotäti-sanalla en tarkoita mitään Karenia, kukkahattua tai muuta halventavaa, vaan kirjastotyöntekijöiden tiedollista ja opastavaa turvaa luovaa auktoriteettia, joka osaltaan luo kunnioitusta koko kirjastolaitosta kohtaan). Hänen mukaansa ei ole tullut mistään näyttelystä yhtä hyvää palautetta kuin tästä. Tämä palaute tuntui ihan saatanan hyvältä.

Näyttelyn juuret juontavat itse asiassa jo viime vuoden heinäkuulle. Tällöin minä, tätä sepustusta rustaava Kipi, olin laittanut varauksen näyttelytilaan, oman kuvausharrastukseen pohjautuvan näyttelyn pitämiseksi. Sainkin tilavaraukseni läpi ja syksyn aikana Punkmuseon myötä ilmoitin kirjastolle, että näyttelyn sisältö muuttuu. Pieni pelko oli persiissä, että peruvat varauksen, koska ehtojen mukaan näyttelytilaa ei saa luovuttaa edelleen jne. Mitään reaktiota tälle muutokselle ei kuitenkaan tullut, mutta todennäköisesti alkuperäisestä varauksesta johtuen kirjaston omilla sivuilla näyttelyn tiedoissa näyttelyn pitäjänä näkyi allekirjoittanut eikä Punkmuseo.

Punkmuseon ensimmäinen näyttely oli siis jo työn alla heti yhdistyksen perustamisesta lähtien. Käytännössä ryhdyimme miettimään sisältöä vasta tämän vuoden puolella. Se oli hauskaa, aineistojen selailua ja muistoihin vajoamista. Ison osan kuvien kehyksistä hankimme kirppareilta ja kuvat tulostettiin Oodissa, joka sopi vähävaraisen yhdistyksen budjettiin hyvin. Samalla tuli käytyä monta mielenkiintoista keskustelua pääosin ulkomaalaisten kanssa, jotka olivat Oodiin tutustumassa ja samalla näkivät ison tulostimen työntävän ulos punkaiheisia kuvia. Monet olivat halukkaita vierailemaan museossa, valitettavasti ei vain vielä ole mahdollista.

Muuten, oletteko huomanneet, kuinka älyttömän hieno suomalainen kirjastolaitos on? Monet kirjastot, tai pienemmillä paikkakunnilla monitoimitalot, joissa kirjastot myös toimivat, tarjoavat ilmaisia näyttelytiloja yksityisille ihmisille omien taiteellisten tuotosten esittelyä varten, tulostimia ja ompelukoneita, ja ties mitä harrastamista ja tekemistä tukevia juttuja, kirjojen lisäksi. Mainioita laitoksia, veroeurot hyvässä käytössä!

Näyttelyaika supistui merkittävästi kunta-alan lakon vuoksi. Kolmen viikon näyttelyajasta pyyhkiytyi pois yksi viikko, mutta siitä huolimatta runsaasti ihmisiä näkivät esille laitetut teokset. Sellon kirjastossa oli kuulemma käynyt huomattava määrä ihmisiä, jotka olivat tulleet vain näyttelyn vuoksi ja heti saapuessaan kysyneet missä näyttely on. Tämäkin on kuulemma poikkeuksellista ja toivon mukaan kertoo siitä, että olemme onnistuneet kertomaan näyttelystä hyvin ja mielenkiintoa herättävästi.

Kaiken kaikkiaan voimme olla tyytyväisiä tähän ensimmäiseen punnerrukseen. Parannettavaa on ja, kuten myös vieraskirjaankin on muutamaan otteeseen kirjattu, esineistöä ja kuvia olisi voinut jonkin verran runsaammin laittaa esille. Yksi huomio, minkä teimme, oli se, että näyttelyä kasatessa selkeä teema, kuten nyt ”tee se itse”, helpottaa huomattavasti. Etenkin kun aineiston suhteen on jopa runsaudenpula. Teema auttoi karsinnassa ja valinnassa. Samoin esillä olevista esineistä ja kuvista olisi voinut olla enemmän tarinaa ja tietoa.

Näyttely toi myös jonkin verran julkisuutta Punkmuseolle. Näyttely, sekä yhdistys, noteerattiin mm. Länsiväylässä, Helsingin Sanomissa sekä Suomen Kuvalehdessä. Lisäksi, edustajamme on myös mukana Yle Radio 1:n Kulttuuriykkönen-ohjelmassa keskiviikkona 25.5. klo 15.02-15.55. Ohjelmassa käsitellään punkkia kulttuuri-ilmiönä ja kyseessä on suora lähetys, joten mielenkiintoinen show luvassa.

Omasta, ja näyttelyprikaatin puolesta, kiitokset kaikille, jotka olivat osallistumassa, kannustamassa tai vain hyväksyvästi nyökyttelemässä. Heille, jotka ovat luovuttaneet arkistoon ja/tai näyttelyyn aineistoja. Kaikille, jotka kommentoivat ennen ja näyttelyn aikana, auttaen näin luomaan sekä kehittämään. Niille, jotka ovat epäsuorasti, tai jopa suoraan, tukeneet toimintaa kuten Helsingin kaupunginmuseon tyypeille, Werstaalle ja Postimuseolle, unohtamatta myöskään kirjastojen kullanarvoista henkilökuntaa. Jäsenille ja tykkääjille, muillekin. Kiitos, anteeksi ja pusuja!

Nyt on katseet jo seuraavissa näyttelyissä, ja mm. tämä Tee se itse -näyttely tulee siirtymään kesän alussa uuteen paikkaan. Tästä sekä ainakin neljästä (!!) muusta näyttelystä lisää tietoja lähiviikkojen aikana, myös Helsingin ulkopuolella. Tai eihän Helsingissä mitään näyttelyä ole vielä ollut, tämä ensimmäinen oli ESPOOSSA ja KAUPPAKESKUKSEN KIRJASTOSSA.. heh, mutta tuohan on vain punk!

Lisäksi on myös muutakin uutta luvassa, kuten yleisölle syksyllä avautuvan digiarkiston töiden aloitus (jep, saimme tukea SKR:n Uudenmaan rahastolta tähän projektiin), kesän lopulle ajoittuvia Punkmuseo-iltamia ja sitä sun tätä.

Ja kaikkeen voit myös halutessasi SINÄ osallistua mukaan! Näyttelyiden järjestelyihin ja sisältöjen valintoihin, suunnitteluun, kuuntelemiseen, tai mihin vain haluat, jaksat tai aika riittää. Laita viestiä punk@punkmuseo.fi ja tule mukaan. Olet tervetullut!

Punk & Peace!

Kipi