Punkmuseon arkisto on avattu yleisölle

Suomen Punkmuseon kannatusyhdistys ry (Punkmuseo) on saavuttanut ensimmäisen askeleen kohti varsinaista fyysisen museon perustamista ja avannut arkistonsa yleisölle. Arkistossa on lähes kymmenen tuhatta kuvaa ja skannausta, ja määrä kasvaa jatkuvasti.

Punkkulttuuriin liittyvien asioiden arkistoinnin ohella Punkmuseo on puuhaillut sitä sun tätä. Yhdistys on järjestänyt useampia arkiston esineistöön pohjautuvia näyttelyitä pääkaupunkiseudulla ja Tampereella, joista suurimpana ympäri Helsinkiä tyhjien liiketilojen ikkunoihin levittäytynyt Punk Up -näyttely syyskuussa. Tällä hetkellä käynnissä on näyttely Sebastian Todorin valokuvista ja niihin pääsee tutustumaan Uusi Sauna -saunan yleisötiloissa Helsingin Jätkäsaaressa. Uusia näyttelyitä on työn alla mm. Espooseen, Helsinkiin, Jokelaan, Tampereelle, Jyväskylään ja Vaasaan.

Näyttelyiden lisäksi yhdistyksen aktiivit ovat pyörittäneet kahta viikoittaista radio-ohjelmaa (Soho Tampere ja RollFM), julkaisseet Tee se itse -näyttelyn esineistöön pohjautuvan kolmikielisen ilmaiseksi jaettavan kirjan sekä järjestäneet ensimmäiset iltamat Helsingissä ja Tampereella. Punkmuseo on ottanut hoitoonsa myös suositun Ramopunk-sivuston sekä Oranssin Pienlehtiarkiston. Syksyllä käynnistimme vuoden loppuun asti kestävän kirjoituskilpailun, jonka tuotokset tullaan julkaisemaan kirjana.

Ei huonosti alle vuoden vanhalta ryhmältä.

Punkmuseo kerää, säilyttää ja esittelee eri tavoin punkkulttuuriin liittyvää esineistöä ja tarinoita. Toimimme kaikkialla Suomessa. Juuri siellä missä punk oli, tapahtui ja on, ihmisten parissa. Tuleva museo tulee toimimaan museo- ja esittelytoiminnan lisäksi työtilana ja ponnahduslautana muualla Suomessa tapahtuvaan toimintaan.

Punkmuseon toimintaa ovat tavalla tai toisella tukeneet Areim, Avanto, Elmu, Elmun Säätiö, Emmaus, Gastropub Soho, Heka, Helsingin Kaupunginmuseo, Helsingin kaupunki, HOK-Elanto, Ilmarinen, Lapinlahden Lähde, Lumo, Newsec, Pallopää, Selepro, Stupido, Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto, Tampereen Työväenmuseo Werstas, Universal ja Varma.

Kiitos tukijoille, mutta ennen kaikkea kiitos niille kolmelle sadalle (!) jäsenelle sekä kannustajille ja myötäeläjille, joiden ansiosta ja avulla hommat ovat toimineet kuin se kuuluisa viime vuosituhannen junan vessa, kylläkin huomattavasti laadukkaamman sisällön ja asian parissa. Teidän avullanne ja teille tämä on tapahtumassa!

Kaikki, joita punkkulttuuri kiinnostaa tai koskettaa jollain tavalla, ovat tervetulleita mukaan toimintaan, jokaiselle sopivalla ja haluamallaan tavalla. Toivotamme tervetulleiksi myös yritysten kannatusjäsenyydet tai lahjoitukset, fyffeä tarvitaan aina. Logojanne emme liputa, mutta tarjoamme mahdollisuuden olla mukana luomassa yhtä merkittävintä suomalaista kulttuuritekoa.

Punkmuseon arkistoon lyhyin tie vie osoitteen https://arkisto.punkmuseo.fi kautta. Punkmuseo löytyy myös Facebookista ja Instagramista.

Punk & Peace!